טיפול משפחתי והדרכה הורית

Family Therapy

טיפול משפחתי , למה?

כאשר ילדכם נמצא במצוקה, אולי הקטנים רבים כל הזמן, אולי הוא עם מצב רוח… הטיפול המשפחתי מניח שלמשפחה הכוח והיכולת להתמודד ואף להיות הגורם המרפא!

טיפול משפחתי נועד לסייע בפתרון בעיות פסיכולוגיות של האדם, הזוג והמשפחה, בדרך של שינוי היחסים ודפוסי ההתנהגות המשפחתיים.

המשפחה בנויה כמו חוליות בשרשרת – מה שקורה אצל אחד מבני המשפחה, משפיע על כל המשפחה (מתייחס גם העברה בינדורית). לכן, פעמים רבות בעיה המופיעה אצל אחד מבני המשפחה, היא תוצאה של מערכת היחסים המשפחתית, ולכן היא יכולה להיפתר על ידי עבודה ושינוי בקשרי הגומלין בין בני המשפחה כולה. יש לזכור כי למשפחה/לזוג יש העוצמה והכוח להתמודד עם הקשיים הקיימים בתוך המערכת שלה.

מתי כדאי לפנות לטיפול משפחתי? במצבי משבר שנוצרים כתוצאה משינויים צפויים ובלתי צפויים במעגל החיים: אובדן ומוות, מחלה, פיטורין, גירושין, מעברים וכד'.; קשיים התנהגותיים ורגשיים של ילדים – קושי בהצבת גבולות, חרדות ופחדים, קשיים במעברים וההתאקלמות, בעיות חברתיות, תלות יתר, מאבקי כח, מריבות אינסופיות בין אחים, ועוד ; יצירת מערכת משפחתית חדשה ; יחסים עם החם והחמות – קשיים באבחנה והפרדה מספקת בין משפחת המוצא לבין המשפחה הגרעינית, יחסי סבים נכדים, טיפול בהורה החולה ועוד.

"טיפול משפחתי"

כוחה של המשפחה הוא ביחסים רגשיים משמעותיים המתקיימים בין חבריה. לעיתים היחסים הרגשיים מיטיבים עם קושי של אחד מבני המשפחה, או, חלילה, להרע אותו. יש פעמים בהם מתקשה המשפחה להתמודד עם קונפליקטים בצורה עניינית בעקבות עוצמות רגשיות לא מאוזנות.

הטיפול המשפחתי משקף ומראה לבני המשפחה את התפקיד שכל אחד מהם לוקח, יחסים הדדיים והאווירה המשפחתית. מתוך כך, בוחנים ביחד את החלקים הבריאים והלא בריאים, היעילים והלא יעילים במשפחה, על מנת לאפשר תפקוד תקין גם בתנאי לחץ ומשבר.

דפוס יחסים פתולוגי לא פתור בין ההורים, יכול לבוא לידי ביטוי קיצוני בתוך המערכת המשפחתית ועלול להפוך את אחד הילדים ל"בעיה", "שעיר לעזאזל" או ל"נושא הסימפטום": הילד יכול לפתח בעיה פיזית או נפשית, על מנת שתשומת הלב של ההורים תתמקד בו, ובכך להסיט את תשומת ליבם מהבעיות ביניהם- לבעיות שלו.

בנוסף, בטיפול המשפחתי, גם הילד ה"מוצלח" ו"הטוב" של המשפחה, זה שכמעט מגדל את עצמו לבד, מאחר והוריו עסוקים בטיפול בילד "הבעייתי". יקבל מקום מרכזי לא פחות מזה של הילד ה"בעייתי", שממילא גוזל את מירב תשומת הלב המשפחתית.

כאשר ישנו במשפחה ילד חולה, בעל צרכים מיוחדים, מגייסים ההורים את כל מרצם ותשומת הלב שלהם על מנת לטפל בבעיה. אולם, מי מטפל בהורים? מי מקשיב ונותן מענה לתסכוליהם ולקשייהם? מי נותן מקום לתחושת האשמה (הבלתי מוצדקת) שחש ההורה הכועס. מי מכיל את המכל שמחזיק את בני המשפחה?

טיפול משפחתי מומלץ בנושאים הבאים:

  • קושי בתפקוד המשפחתי וביחסים בין הורים וילדים.
  • בעיות בשלבי מעבר התפתחותיים של כלל המשפחה או רק אחד מבני המשפחה (לידת תינוק, שלב הקן המתרוקן וכו'..)
  • התמודדות עם משבר בריאותי של אחד מבני המשפחה (פיזי או נפשי).
  • בעיות עם המשפחה המורחבת, מעורבות יתר (יחסים בין חמות וכלות)
  • פתרון קונפליקטים ומשברים משפחתיים.
  • העברה בין-דורית

עזרה בפרידה וגירושין, לפני וגם אחרי.

  • עזרה בהתלבטויות השונות.
  • הכנה של המשפחה, ההורים והילדים לקראת הפרידה והגירושין, לקראת היום שאחרי.
  • התמודדות וקבלה של "שני בתים".

כיצד ניתן לקיים אווירה משפחתית תקינה נוכח קשיים של אחד מבני המשפחה? על סוגיות אלו ורבות אחרות נותן מענה הטיפול המשפחתי המייחס לכל בני המשפחה חשיבות שקולה. המטפל המשפחתי מתמקד בהבנת עולמו של המטופל ביחסים המשפחתיים ובהבנת דפוס הקשרים הרגשיים וההתנהגותיים של המשפחה כולה.

כתיבת תגובה